zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Czwartek, 28 Marca 2024, Imieniny obchodzą: Aniela, Sykstus, Joanna

ds

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Fot. Lancia;

Fot. Lancia

Lancia Delta (1993-1999)

Marcin Majski


Lancia Delta miłośnikom motoryzacji kojarzy się głównie z mocną wersją Integrale, której zarówno wersja rajdowa jak i cywilna nie miała sobie równych pod względem osiągów. Na rynku dostępne były także inne zwykłe wersje

Na początku kilka słów wstępu. Modele Lancii z lat 80-tych i 90-tych nie były adresowane dla każdego. Nie chodziło tutaj o zasobność portfela, bo ceny Lancii nigdy nie szokowały, ale chodziło o duszę tych aut. Auta tego włoskiego producenta przeważnie kupowali ludzie, dla których wygląd samochodu, dźwięk silnika i osiągi były nadrzędne w stosunku do bezawaryjności czy łatwości odsprzedaży. Dlatego też Deltę kupuję się raczej sercem niż z rozsądku. Dziś nadwozie Lancii mocno się zestarzało. Wnętrze niczym szczególnym nas nie zachwyci, chociaż jeśli samochód jest wyposażony w klimatyzację ilość przycisków na desce rozdzielczej może trochę przytłaczać, ale w połowie lat 90-tych musiało to wyglądać bardzo efektownie. Przestronność wnętrza jest na przeciętnym poziomie, ale wadą jest brak w większości egzemplarzy zagłówków na tylnej kanapie.

Trochę lepiej Delta wypada pod kątem wyposażenia uprzyjemniającego jazdę. Niektóre wersje jak LE miały seryjnie poduszkę powietrzną dla kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka, elektryczne szyby, centralny zamek czy nawet tapicerkę ze sztucznej skóry. Dobre noty należy wystawić pracy skrzyni biegów. Lewarek ma krótkie drogi, a poszczególne biegi wchodzą bardzo lekko.

Najlepiej wybrać Deltę z silnikiem 1.6 o mocy 75 KM. W porównaniu do Astry A 1.6 i Golfa III 1.6 przyspiesza porównywalnie. Osiągnięcie 100 km/h zajmuje tej wersji 14.1 s, a prędkość maksymalna to 172 km/h. Jeśli jednak pod lupę weźmiemy elastyczność (manewr szczególnie istotny podczas wyprzedzania) to różnica, i to znaczna w stosunku do konkurentów, jest na korzyść Delty. Nie poleca się silnika 1.8. Jego moc była różna w zależności od tego czy był sprzedawany w Niemczech czy pozostałych krajach. Na terytorium naszych zachodnich sąsiadów silnik ów dysponował mocą 90 KM, natomiast w pozostałych krajach 104 KM. Wynikało to z przepisów ubezpieczeniowych, gdzie wysokość stawki zależała własnie od mocy. Już 104-konny wariant nie zachwycał zbytnio swoją dynamiką i nietrudno się domyślić, że wersja 90-konna będzie prezentować się na tym tle jeszcze gorzej. W zasadzie oprócz mocno podwyższonego zużycia paliwa różnice w osiągach w stosunku do silnika 1.6 są mało odczuwalne.

Jeśli ktoś będzie chciał naprawdę szybko pojeździć Deltą musi poszukać wersji HF turbo LS. Jest ona ukoronowaniem serii i kontynuuje tradycję legendarnej HF Integrale. Producent zastosował w niej dwulitrowy turbodoładowany silnik o mocy aż 187 KM. Silnik, jak na tamte czasy, był bardzo nowoczesny bo dysponował czteroma zaworami na cylinder, co ułatwiało wchodzenie na wysokie obroty. Seryjnie samochód dysponował bardzo bogatym wyposażeniem, ale najbardziej istotnym elementem dla amatorów sportowej jazdy było zamontowanie rewelacyjnych siedzeń sportowych renomowanej firmy Recaro. Do 100 km/h HF turbo przyspiesza w 8.2 s i rozpędza się do 220 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi niestety 13.4 l/100 km, ale przyjemność z jazdy jest tego warta. Od 1994 r. dostępny był także 1.9-litrowy turbodiesel o mocy 90 KM, niestety jeszcze z wtryskiem pośrednim.

Lancii Delt na rynku wtórnym jest stosunkowo niewiele. Niektóre egzemplarze pochodzą z rąk ludzi, którzy bardzo dbali o swoje auto. Dużo egzemplarzy boryka się z wyciekami oleju z silnika z okolicy miski olejowej. Bardzo nietrwałe są wahacze, końcówki drążków kierowniczych, pompa paliwa oraz termostat. Zimą auto długo się nagrzewa. Ceny używanych Delt są bardzo niskie od 3 do 7 tys. zł. Dotyczy to również części zamiennych: klocki hamulcowe 95 zł, tarcza hamulcowa 85 zł, amortyzator przedni 288 zł, tylny 141 zł, sprzęgło kompletne 291 zł. Pewien kłopot może być z dostępnością elementów blacharskich na giełdach z uwagi na małą popularność tego auta na polskich drogach.

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 20 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 14 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 8 499,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 22 799,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 14 999,00 PLN

data: 2024-03-28


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA