zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Czwartek, 28 Marca 2024, Imieniny obchodzą: Aniela, Sykstus, Joanna

ds

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Fot. archiwum;

Fot. archiwum

Ratujmy zabytki

Magdalena Orlicz


O ochronie zabytków techniki opowiada dr Piotr Gerber - architekt, założyciel i opiekun Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, adiunkt Politechniki Wrocławskiej, szef zespołu do spraw ochrony dziedzictwa przemysłowego

Piotr Gerber nie lubi mówić o sobie. Jednak z pasją i uśmiechem opowiada o motorach. Lubi obcować z techniką ale frajdę sprawia mu jazda motocyklem, czyli poruszanie się w przestrzeni.

- Pierwszy motocykl miałem w wieku 14 lat. To był motocykl, który mój dziadek kupił dla mojej mamy. Podczas wojny tak dobrze go ukrył, że przetrwał. Pozwolono mi go wyciągnąć, skompletować i użytkować. Sprzedałem go później, czego żałuję. Miałem następnie inne motocykle, a w końcu zafascynowałem się amerykańskimi. One mają duszę, inspirują, a to wszystko, co się dzieje wokół nich, ma specyficzną aurę. Harley to było marzenie, ten świat był dla nas odległy. Wówczas dostępne były motocykle w takim stanie, że trzeba je było remontować, odrestaurować, poznać fachowców, którzy potrafili dorobić części. Przez 10 miesięcy była to praca w piwnicy, a dwa pozostałe to przyjemność jazdy. Należę do ogólnopolskiego Oldtimer Club. Spotykamy się, aby wymienić doświadczenia i przejechać ciekawą trasę. Mężczyźni są trochę jak dzieci, lubią się pobawić. Jazda samochodem jest przemieszczaniem się z punktu do punktu, a motocykl to przyjemność. To daje mi poczucie obcowania z naturą. To radość poruszania się w przestrzeni.

Powstanie muzeum

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku rozpoczęło swoją działalność w 2004 r. na terenie historycznej lokomotywowni w Jaworzynie Śląskiej. Po ponadrocznych staraniach wydzierżawiono teren wraz z eksponatami od gminy. Od 2005 r. placówka działa pod nadzorem Ministerstwa Kultury i jest organizacją pożytku publicznego, zajmującą się ochroną dziedzictwa kultury technicznej Śląska.

- Moim celem jest uratowanie jak największej ilości zabytków związanych z historią techniki na Dolnym Śląsku. W 2009 r. mieliśmy trzydzieści tysięcy zwiedzających, mam nadzieję, że za kilka lat muzeum będzie w stanie się samo utrzymać, bo na razie wymaga dofinansowania.

Obecnie muzeum udostępnia ekspozycję obejmującą zabytkowy tabor normalnotorowy od roku 1890 do lat 70. XX w. Zbiór składa się z ponad 50 lokomotyw (pochodzenia polskiego, niemieckiego, austriackiego, angielskiego i amerykańskiego), około 50 wagonów oraz żurawi kolejowych i pługa odśnieżnego. Poza taborem kolejowym do muzeum należy także unikatowa kolekcja motocykli Harley-Davidson i Indian. Modele z lat 1924-1978 zostały pieczołowicie odrestaurowane i są sprawne technicznie.

- Najstarszym i najciekawszym jest Harley Davidson model J z 1924 roku, najmłodszym model Tour Glide z 1976 roku. Kolekcję uzupełniają egzemplarze z czasów przedwojennych i powojennych, wszystkie odrestaurowane i sprawne. To kolekcja budowana przeze mnie od wielu lat. Co roku organizujemy imprezy dla motocyklistów i wielbicieli techniki. Są to spotkania na, których pokazujemy nasze motocykle. Tego dnia dużo się dzieje, nasze pojazdy są gwiazdami wieczoru. Demonstrujemy, testujemy i opowiadamy. Mówimy o historii rozwoju motocykli w Polsce i za granicą, pokazujemy jak wyglądała obsługa tych pojazdów. Część muzeum poświęcona motoryzacji to również inne pojazdy. Najatrakcyjniejszym z nich jest gąsienicowy ciągnik rolniczy z 1939 r., z wrocławskiej wytwórni Famo. Kilkanaście lat temu wydobyto go z dna jeziora i został przez nas odrestaurowany. To rzadki, jeden z niewielu zachowanych egzemplarzy. Jest w bardzo dobrym stanie.

W zabytkowych pomieszczeniach dawnej parowozowni zorganizowano szereg tematycznych ekspozycji poświęconych historii techniki i przemysłu. Można obejrzeć wystawy maszyn i urządzeń przemysłowych, rolniczych i stolarskich, komputer ODRA z 1974 r., produkcji wrocławskiego ELWRO, maszyny poligraficzne, urządzenia rzemieślnicze, urządzenia gospodarstwa domowego rodem ze Śląska.

Turyści mogą również zwiedzić wystawę poświęconą historii telekomunikacji, którą tworzą zabytkowe radioodbiorniki, dalekopis, telefony i centralki telefoniczne. Ciekawą propozycją dla dzieci i młodzieży jest Muzeum Zabawkarstwa Samochodowego. Uruchomiona została tam makieta kolejowa w skali H0 sterowana autentycznymi urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego. Turystom udostępniono również drezynę do jazd rekreacyjnych. W dwóch historycznych pociągach została otwarta wystawa poświęcona „Roli kolei w przesiedleniach po II wojnie światowej”, obrazująca migracje i losy ludności na terenie Śląska.

Koncepcja rozwoju

- Chcemy aby muzeum było bardziej aktywne, to jest praca na parę pokoleń. Co w najbliższej przyszłości? 19 czerwca organizujemy imprezę dla wszystkich motocyklistów i fanów historii motocykli. „Nasza historia Harley-Davidson”. Atrakcją będzie prezentacja poszczególnych motocykli z kolekcji muzealnej plus opowieści doświadczonych motocyklistów o ich przygodzie z tą marką. Dla amatorów innego piękna, modelki będą prezentowały najnowszą kolekcję strojów motocyklowych.

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA