zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Czwartek, 28 Marca 2024, Imieniny obchodzą: Aniela, Sykstus, Joanna

ds

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Fot. Mazda;

Fot. Mazda

Mazda Premacy (1999-2005)

Marcin Majski


Po opisywanych wcześniej na naszych łamach Fiacie Multipli i Chryslerze PT Cruiser dziś kolej na kolejnego minivana, tym razem z kraju kwitnącej wiśni. Przez jakiś czas Mazda pozostawała w cieniu europejskich konkurentów z uwagi na oferowany przestarzały już technicznie i wizualnie model MPV. W roku 1999 zaprezentowała następcę MPV, model Premacy

Premacy ze względu na swoje wymiary jest bardziej minivanem niż vanem. Długość 4.34 m, szerokość 1.70 m i wysokość 1.57 m nie odbiegają znacząco od konkurentów. Natomiast model ten oferuje jeden z najdłuższych rozstawów osi w swoim segmencie - 2.67 m. Przód auta zdecydowanie nawiązuje do całej rodziny modeli Mazdy. Widać to choćby po pięciokątnej atrapie chłodnicy oraz charakterystycznych przetłoczeniach na masce. Wnętrze nie przypomina plastikowej trumny w jednym grobowym czarnym kolorze. Styliści uznali, że dobrym pomysłem na ożywienie wnętrza i nadania mu miłej, przyjemnej atmosfery będzie zastosowanie deski rozdzielczej w dwubarwnej tonacji.

Minivan Mazdy bazuje w większości na podzespołach i płycie podłogowej Mazdy 323. We wnętrzu też można dostrzec znajome rozwiązania z innych modeli, np. deska rozdzielcza w całości pochodzi właśnie z modelu 323, a kierownica z modelu 626. Konstruktorzy zadbali o dużą różnorodność w kształtowaniu miejsca we wnętrzu. W Premacy jest pięć osobnych foteli. Trzy w tylnym rzędzie mają niezależną regulację pochylenia oparcia. W środkowym fotelu można dodatkowo złożyć oparcie i uzyskać w ten sposób praktyczny stoliczek. Tę samą możliwość mamy w przypadku przedniego fotela pasażera. W razie potrzeby możemy wymontować wszystkie tylne fotele powiększając w ten sposób kubaturę przestrzenną bagażnika. Standardowo jego pojemność wynosi 420 l, ale poprzez wyjęcie tylnego rzędu foteli może wzrosnąć aż do 1848 l. Fotele można wyjmować osobno i nie jest to czynność trudna, bowiem są bardzo lekkie - ważą zaledwie 12 kg każdy. Nie zabrakło też schowków, których w sumie mamy aż 10. Aby poprawić widoczność do przodu między przednia szybą i grubymi przednimi słupkami umieszczono trójkątne szybki.

Mazda podeszła w modelu Premacy bardzo poważnie do kwestii bezpieczeństwa. Standardem były dwie poduszki powietrzne z przodu i dwie boczne. Ponadto seryjnie zastosowano system ADS, którego zadaniem było odłączenie poduszki powietrznej pasażera, kiedy jego miejsce było puste lub kiedy zainstalowany był na nim fotelik dziecięcy. Samej jakości wykończenia należy wystawić jak najlepszą notę. Materiały po wielu latach eksploatacji wciąż wyglądają dobrze, a podczas przejeżdżania przez nierówności nie towarzyszą nam żadne niepokojące stuki czy trzaski. Zawieszenie Premacy to udana i trwała konstrukcja. Aby karoseria nie przychylała się zbyt mocno na zakrętach w zawieszeniu zostały zamontowane stabilizatory z przodu i z tyłu.

Silniki montowane w minivanie Mazdy to porządne i sprawdzone konstrukcje. Zwolennicy silników benzynowych mogą wybrać spośród motoru 1.8 o mocy 100 KM oraz 2.0 131 KM. Dla oszczędnych też się coś znajdzie. W ofercie były dwa silniki wysokoprężne, oba o tej samej pojemności 2.0. Słabszy z nich 90-konny oferowany był tylko do 2000 r., później zastąpiony został nowoczesnym turbodieslem z wtryskiem bezpośrednim o mocy 101 KM. Jednostka ta oznaczana była jako TiD i ani przez moment po uruchomieniu nie pozwalała zapomnieć o swojej wysokoprężnej naturze. Jest niestety dość głośna w całym zakresie obrotów i jest to słyszalne zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Oferuje gorsze osiągi niż jej benzynowi bracia. Mowa tu o konkurencji na papierze, jaką jest przyspieszenie od 0 do 100 km/h, ale już elastyczność, czyli to co liczy się podczas codziennej eksploatacji, wypada porównywalnie. W mieście diesel spala ok. 7 l/100 km, a poza już tylko ok. 6 l. Dużo lepiej pod kątem głośności i kultury pracy wypadają silniki benzynowe. Lepiej od razu wybrać wariant dwulitrowy. To świetna jednostka napędowa. Do 100 km/h rozpędza minivana w 10.7 s i zapewnia prędkość maksymalną ponad 180 km/h. W cyklu miejskim zużycie paliwa oscyluje wokół 11-11.5 l/100 km, ale poza miastem uzyskanie wyniku 7 l nie stanowi żadnego problemu. Osiągi słabszego motoru 1.8-litrowego są nieco gorsze, a zużycie paliwa jest ciut niższe. Stąd lepiej skoncentrować się na większym silniku.

Mazda Premacy to bezawaryjny i solidny samochód. Potwierdzają to nie tylko statystyki przeprowadzane przez niemieckie ADAC, ale także opinie użytkowników. Najczęściej wymienianymi elementami eksploatacyjnymi, które zużywają się przedwcześnie, są amortyzatory, łączniki stabilizatorów oraz gumy drążka stabilizatora. Jest to następstwem jazdy po naszych dziurawych drogach, a nie jakąś piętą Achillesową tego modelu. W niektórych egzemplarzach lubi skrzypieć pedał sprzęgła. I to by było na tyle. Jest naprawdę świetnie. Mile zaskakują ceny części zamiennych: klocki hamulcowe 221 zł, tarcza hamulcowa 160 zł, amortyzator przedni 370 zł, tylny 441 zł, sprzęgło kompletne 1060 zł. Żeby wejść w posiadanie tego udanego japońskiego minivana trzeba mieć co najmniej 13-14 tys. zł.

 

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 33 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 86 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 15 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 87 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 46 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 27 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 55 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 69 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 16 999,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 98 999,00 PLN

data: 2024-03-28


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA