zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Piątek, 29 Marca 2024, Imieniny obchodzą: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

ds

Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: DS 3 cena: 39 999,00 PLN, miejscowość: Piaseczno, data: 2024-03-29, ...szczegóły

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Drukuj AAA
Fot. archiwum;

Fot. archiwum

Auto po powodzi

Marcin Majski


Dzisiejszy artykuł poświęcimy autom popowodziowym. Powódź działa destrukcyjnie nie tylko na nasze domy, pola uprawne czy infrastrukturę. Wiele zła wyrządza także samochodom, o czym nie wszyscy wiedzą. Czy warto więc rozpatrzyć propozycję zakupu auta po powodzi?

Cały problem polega na tym, że znaczna większość sprzedawców będzie ukrywać fakt, że sprzedawany pojazd został zalany przez wodę. Proceder z autami popowodziowymi wygląda mniej więcej tak - ludzie mający wykupione polisy AC, mają orzeczoną szkodę całkowitą, co skutkuje zwrotem samochodu do ubezpieczyciela i wzięciem odszkodowania. Firmy ubezpieczeniowe sprzedają następnie, w formie przetargu, takie samochody po znacznie zaniżonej cenie i zaznaczają wyraźnie na fakturze, że samochód uczestniczył w powodzi. Samochód kupowany jest przez handlarza i po dokonaniu najmniejszym kosztem remontu auto wystawiane jest na sprzedaż i to przeważnie w tej samej cenie, co auta nieuczestniczące w powodzi. Taki zabieg ma na celu niewzbudzanie podejrzeń.

Jak sprawdzać zatem samochód pod tym kątem? Kupując auto sprawdźmy dokładnie jego historię. Każde auto pierwszy raz zarejestrowane w Polsce po 1 lipca 1999 r. miało wydawaną kartę pojazdu. Karta jest przekazywana następnemu właścicielowi, który jest wpisywany do niej. Sprzedający musi nam taką kartę przekazać, a zatem jeśli samochód pochodził z terenu zalewowego i akurat w ciągu ostatnich dni został sprzedany, to również może wskazywać na to, że ktoś pozbył się go nieprzypadkowo.

Najłatwiej rozpoznać można takie auto po tapicerce. Tapicerka po kilku dniach w brudnej wodzie praktycznie nie nadaje się do wyczyszczenia. Jeśli już komuś się to uda, to i tak w samochodzie utrzymuje się specyficzny fetor stęchlizny. Handlarze radzą sobie z tym problemem zakupując fotele i tylną kanapę. Te kupić łatwo, ale już dopasować tapicerkę drzwi będzie ciężko, zatem jeśli zauważymy różnicę wzorów i kolorów między fotelami i drzwiami powinno to wzmóc naszą ostrożność. Takie rzeczy widać gołym okiem, ale niestety większość innych następstw powodzi wychodzi na jaw po pewnym czasie. Mam tu na myśli wszelkiego rodzaju podzespoły elektroniczne: mikroprocesory, czujniki, złącza elektroniczne. Zanurzone przez jakiś czas w wodzie, albo już nie działają, albo po pewnym czasie zaczną szybko ulegać korozji i wówczas odmówią posłuszeństwa. Często samochody wyposażone są w komputer wyświetlający na desce rozdzielczej tzw. „check”. W większości samochodów ma on ten sam symbol, świeci się na pomarańczowo i sygnalizuje usterkę jakiegoś podzespołu, układu, czy to paliwowego czy elektronicznego. Nieuczciwi sprzedawcy i temu potrafią zaradzić wykręcając lub przepalając żarówkę takiej kontrolki. Pamiętajmy, że w znacznej większości samochodów po przekręceniu kluczyka w stacyjce owa kontrolka powinna się zapalić, a po uruchomieniu silnika zgasnąć. Jeśli w ogóle się nie zapala powinniśmy zasięgnąć rady specjalistycznego serwisu, czy aby na pewno wszystko jest w porządku. Woda sieje spustoszenie także w układzie napędowym. Wdzierając się do tylnego mostu, półosi napędowych czy łożysk powoduje wypłukanie smaru i przyspieszoną korozję. Skorodowane łożyska można poznać po głośnych odgłosach toczenia samochodu. Jeśli łożysko występuje bez piasty koszt jest przeważnie niewielki, ale już z piastą potrafi kosztować 500 zł i więcej. Brak smaru w półosiach i moście szybko spowoduje uszkodzenie tych elementów. Korozja może osadzić się też na ściankach cylindrów, a to z kolei wymaga już wymiany bloku silnika.

Pamiętajmy, że wszystko da się naprawić i jeśli ktoś zdecyduje się na gruntowny remont samochodu po wielkiej wodzie, będzie miał gwarancję, że nic niepokojącego z autem dziać się nie będzie. Czasem oznacza to jednak duże wydatki. Problem jednak w tym, że jak wspomniałem na wstępie, samochody popowodziowe sprzedawane są przeważnie przez handlarzy, którym nie zależy na bezproblemowej eksploatacji auta tylko na jak najszybszym doprowadzeniu go do stanu używalności jak najmniejszym kosztem i pozbyciu się go.

 

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 245 877,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 39 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 52 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 52 275,00 PLN

data: 2024-03-28

cena: 57 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 135 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 129 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 135 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 39 999,00 PLN

data: 2024-03-29

cena: 109 900,00 PLN

data: 2024-03-28


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA