zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Wtorek, 18 Lutego 2020, Imieniny obchodzą: Konstancja, Maksym, Bernadeta

ds

Ogłoszenia pochodzą z serwisu autogielda.pl: miejscowość: , , data: 2020-02-18, ...szczegóły

NAPISZ DO ODJAZD-u

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej z motoryzacją

reklama@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Jak się jeździ w Szkocji?

Zofia Korczak


Na początek trochę nudnych faktów. Szkocja to malowniczy kraj. Jej powierzchnia to trochę stałego lądu i 790 wysp. Populacja waha się w granicach 5 milionów i skupiona jest głównie w obrębie dwóch największych miast, tj. Glasgow i Edynburga. Ze względu na wysokie zaludnienie większość dróg szybkiego ruchu i autostrad znajduje się w tej części Szkocji. Pozostała część kraju, bardzo rzadko zaludniona, połączona jest z głównymi metropoliami siecią dróg krajowych i wojewódzkich (ang. county) różnych kategorii. W całej Szkocji obowiązuje ruch prawostronny



Drogi

Szkocja ma 3325 km autostrad (6 proc.) i 7204 km dróg ekspresowych, pozostałe to mniejsze krajowe drogi kategorii B i C (81 proc.). Wszystkie główne miasta połączone są drogami ekspresowymi albo autostradami, co umożliwia wygodną komunikację. Stan szkockich dróg, w szczególności autostrad, odbiega od standardów europejskich, a w niektórych przypadkach nawet polskich. Drogi pełne są nierówności, wybojów, niekiedy brakuje barier ochronnych, czasami poboczy. Wszystkie te niedogodności rekompensują roztaczające się krajobrazy: góry na horyzoncie, wrzosowiska, rwące potoki, skały, uskoki i morze. To właśnie morze, częste opady oraz mgły sprawiają, że wszystko tu jest świeże i soczyste, a wiosną, kiedy każdy kawałek pobocza pokryty jest kwitnącymi żonkilami, wszystko wydaje się być żółto-zielone. Z tego powodu, mimo braku otwartych, bezkresnych przestrzeni, jazda samochodem w Szkocji to wielka przyjemność i frajda!



Radary i kamery

Bardzo rygorystyczne ograniczenia prędkości oraz duża liczba fotoradarów i kamer powodują, że drogi są bezpieczne. Ograniczenie prędkości na drogach szybkiego ruchu i autostradach wynosi 70 mil/h (113 km), na drogach krajowych 60 mil/h (97 km/h). W terenie zabudowanym kierowcy zobowiązani są do jazdy z prędkością 30 mil/h (48 km/h). Te wymogi sprawiają, że przez ostatnie dziesięć lat liczba wypadków spadła, a nadmierna prędkość nie jest często spotykana.

Kultura jazdy

Zauważyłam, że w każdym mieście kierowcy jeżdżą trochę inaczej. W miastach takich jak Aberdeen czy Edynburg, gdzie przeważają Audi, BMW, Range Rover i Lexus, rzadziej można spotkać uprzejmych kierowców. Czasami jestem tu świadkiem zachowań, które wydawałby się nie przystoją bitnym góralom, nie bez powodu mającym również opinię oszczędnych (także emocjonalnie). Wymachiwanie rękami, trąbienie, pokrzykiwanie i pokazywanie środkowego palca są na porządku dziennym. Kierowcy rzadko pozwalają na zmianę pasa, wyjazd z drogi podporządkowanej czy parkingu. O symbolicznym podziękowaniu za pozwolenie na zmianę pasa czy włączenie do ruchu można zapomnieć (żeby nie było, takie zachowanie nie jest obce również kierowcom mniej ekskluzywnych marek, ale obserwuję je rzadziej). Natomiast w Glasgow, gdzie klasa samochodów porównywalna jest do tej w Polsce, kierowcy są znacznie sympatyczniejsi i bardziej wyluzowani. Nie brakuje znajomych podziękowań, takich jak uniesienie ręki, zamruganie światłami awaryjnymi czy kierunkowskazem. Kierowcy są tu mniej niecierpliwi, stojąc w korku czy jadąc za „elkąâ€. Czasami, zwłaszcza gdy zielone światło zgasło sekundę wcześniej, szczególnie mili uśmiechem i gestem ręki zachęcają do przejścia na drugą stronę ulicy. Może to niesprawiedliwe, ale trudno mi się oprzeć wrażeniu, że kultura jazdy i maniery kierowców z Aberdeen i Edynburga są odwrotnie proporcjonalne do ceny ich samochodów.

Korki

Niestety są ogromne. Duże szkockie miasta bardzo cierpią z ich powodu. W zależności od pory dnia, dojazd do pracy może zająć dwadzieścia minut albo godzinę dwadzieścia. Korki tworzą się zwłaszcza wokół rond, które zastępują tu dobrze znane skrzyżowania. Na niektórych z nich ruch regulują światła, inne bazują na przepisach drogowych. W związku z dużą ilością rond, zasady poruszania się na nich są jasne, stąd bardzo rzadko dochodzi do kolizji.

Egzamin na prawko

Jeśli chodzi o egzamin na prawo jazdy, jest trochę inaczej niż w Polsce. Do egzaminu, który składa się z dwóch części, można przystąpić w wieku 17 lat. Podobnie jak u nas, egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej. Liczba wyjeżdżonych godzin przed testem nie jest ściśle określona i zależy wyłącznie od kandydata. W niektórych przypadkach może być to sto godzin, inni przystępują do części praktycznej bez wcześniejszego przygotowania. Do egzaminu można przystąpić w swoim samochodzie dowolnej marki (spełniającym jednak kryteria kategorii, o którą ubiega się kandydat) albo w samochodzie DVLA, instytucji odpowiadającej polskiemu WORD-owi. Ciekawostką jest, że tzw. prowizjonalne prawo jazdy mogą otrzymać osoby nieupoważnione do prowadzenia pojazdów. Dokument ten często stanowi potwierdzenie tożsamości - to taki polski dowód osobisty. O prowizjonalne prawo jazdy można starać się trzy miesiące przed ukończeniem 16. roku życia (kategoria A) lub trzy miesiące przed ukończeniem 17. roku życia (kategoria B).

Czym jeżdżą Szkoci?

To, czym jeżdżą, zależy od miejsca zamieszkania, wieku i zamożności. Młodzi z bogatych miastach wybierają najczęściej Audi, Mini i Seata. W mniejszych popularne są Vauxhall (Opel), Peugeot i Fiat. Starsi, stateczniejsi, wybierają marki uchodzące za eleganckie i bezpieczne, jak Jaguar, Mercedes, Volvo.

O pięciu lat mieszkam w Aberdeen, będącym jednym z najbogatszych miast Szkocji. Ponad jedna czwarta mieszkańców Aberdeen i okolicznych miejscowości zatrudniona jest w przemyśle zajmującym się wydobyciem ropy naftowej. Wysokie zarobki pozwalają na samochodowe szaleństwa. Na ulicach widzi się głównie Audi i BMW, ale nie brakuje marek z wysokiej półki typu Porsche, Ferrari, Maserati, Jaguar czy Aston Martin. W porze letniej na ulicach królują kabriolety! Czy ci kierowcy są właścicielami tych aut? Niekoniecznie, ponieważ bardzo popularne jest branie ich w leasing na okres około 3 lat. Z tego względu na ulicach mało jest aut starszych niż 3- i 5-letnie. Wiek samochodu łatwo można oczytać z tablicy rejestracyjnej, chociaż nie zawsze jest to proste, gdyż wiele osób kupuje prywatne tablice rejestracyjne. Ceny tablic wahają się od kilkuset to kilkuset tysięcy funtów w zależności od oryginalności. Aberdeen jest miastem, gdzie stosunek prywatnych tablic jest najwyższy w całym Królestwie.

Ubezpieczenie

W całej Wielkiej Brytanii każdy kierowca ubezpieczony jest indywidualnie na każdy samochód, który prowadzi. W związku z tym ubezpieczenie auta stanowi sporą cześć wszystkich wydatków na samochód. I tak czteroosobowa rodzina, posiadająca dwa samochody musi wykupić osiem ubezpieczeń, aby każdy mógł prowadzić obydwa samochody. Kwota ubezpieczenia waha się w zależności od wieku, doświadczenia i liczby wypadków. Pierwsze ubezpieczenie to około 1.500 funtów, ale kwota ta szybko spada, najpierw po ukończeniu 21 lat, a potem 25. Średnia kwota ubezpieczenia auta (OC i AC) to około 600 funtów rocznie.

Jak się jeździ?

Sama tu nie prowadzę, chociaż mam prawo jazdy, ale jako pasażer czuję się na szkockich drogach bezpieczniej niż w Polsce. Wynika to m.in. z faktu, że szkoccy kierowcy przestrzegają przepisów, stosują się do ograniczeń prędkości (przekroczenie 100 mil/h na autostradzie równa się automatycznej utracie prawa jazdy). Bardzo widoczna policja drogowa również dyscyplinuje i wymusza właściwe zachowania.

Ponieważ nie prowadzę, niewiele mogę powiedzieć o doli (niedoli?) kobiet kierowców. Z tego co widzę ”baba za kółkiem” traktowana jest z pełną zrozumienia pobłażliwością, choć według mnie jest to bezzasadne, bo panie jeżdżą tu świetnie. Nie mogę się doczekać, kiedy sama zacznę prowadzić!

Pozdrawiam wszystkich polskich kierowców. Do miłych spotkań na drogach!

Zosia Korczak

 

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

cena: 13 900,00 PLN

data: 2020-02-18

cena: 11 000,00 PLN

data: 2020-02-17

data: 2020-02-18

cena: 111 807,00 PLN

data: 2020-02-18

cena: 2 900,00 PLN

data: 2020-02-18

cena: 145 900,00 PLN

data: 2020-02-17

cena: 13 900,00 PLN

data: 2020-02-18

cena: 13 800,00 PLN

data: 2020-02-17

cena: 69 700,00 PLN

data: 2020-02-18

cena: 25 192,00 PLN

data: 2020-02-18


 

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: raklama@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA